PLAN PRACY MAGISTERSKIEJ
WPŁYW INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ NA ROZWÓJ WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO
WSTĘP
ROZDZIAŁ I. PRZYCZYNY I ETAPY INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ
1.1. Istota współczesnych procesów globalizacji
1.2. Definicja integracji gospodarczej
1.3. Etapy integracji gospodarczej
1.4. Etapy integracji europejskiej
ROZDZIAŁ II. FUNDUSZE EUROPEJSKIE DOSTĘPNE DLA POLSKI
2.1. Cele i zadania polityki strukturalnej Unii Europejskiej
2.2. Instrumenty polityki regionalnej oraz źródła finansowania
2.3. Narodowy Plan Rozwoju podstawą wykorzystania środków pomocowych
2.4. Dokumenty programowe stanowiące podstawę wykorzystania środków unijnych
ROZDZIAŁ III. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO
3.1. Ogólna charakterystyka województwa małopolskiego
3.2. Współpraca międzynarodowa
3.3. Integracja europejska
3.4. Promocja województwa
ROZDZIAŁ IV. FUNDUSZE EUROPEJSKIE I ICH WPŁYW NA ROZWÓJ WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO
4.1. Małopolski Regionalny Program Operacyjny
4.2. Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
4.3. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich w Małopolsce
4.4. Wpływ funduszy unijnych na rozwój województwa małopolskiego
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
SPIS RYSUNKÓW
SPIS TABEL
Materiały do pracy
Województwo małopolskie w południowej Polsce zajmuje powierzchnię 1 514 410 ha, co stanowi 4,8% powierzchni kraju.
Obszar województwa małopolskiego należy do kilku podwojewództw (zgodnie z podziałem Polski na mezoregiony fizyczne i geograficzne, Kondracki J., 1998):
- Niskie pasmo górskie-Śląsko-Kraków-Góry,
- Góry Małopolskie,
- Podkarpacie Północne,
- Zewnętrzne Karpaty Zachodnie,
- Karpaty Środkowo-Zachodnie.
Analiza warunków klimatycznych wskazuje, że ich regionalne zróżnicowanie pokrywa się z zasięgiem podstawowych jednostek fizjograficznych. Pod względem klimatycznym Małopolska posiada co najmniej trzy regiony klimatyczne: Wyżyny Środkowopolskie, Podkarpacie i same Karpaty.Najcieplejszymi jest Kotlina Sandomierska, gdzie okres wegetacyjny trwa najdłużej (ponad 220 dni) oraz Tarnów to punkt o najwyższej średniej rocznej temperaturze w kraju (ponad 8°C), a Kasprowy Wierch o najniższej (-0,8°C).
Badania Ocena wpływu instrumentów polityki spójności oraz wspólnej polityki rolnej na rozwój społeczny i gospodarczy obszarów wiejskich w województwie małopolskim (badanie obszarów wiejskich)
Badanie obszarów wiejskich – przesłanki
1. Skuteczność wydatkowania środków kierowanych na rozwój społeczno-gospodarczy
obszarów wiejskich
2. Zmiany społeczno demograficzne wsi małopolskiej – postępująca dezurbanizacja województwa,
3. Rola rolnictwa w gospodarce na obszarach wiejskich i w skali województwa,
4. Rozwój pozarolniczych działalności gospodarczych na terenach wiejskich,
5. Zmiany w dostępności do infrastruktury technicznej i społecznej,
6. Aktywność społeczna i ekonomiczna mieszkańców wsi
Badanie obszarów wiejskich – przesłanki projekty unijne W województwie małopolskim zrealizowano łącznie 4839 projektów współfinansowanych ze środków unijnych. 2834 spośród nich realizowanych było na terenach wiejskich. Oprócz tego na wieś trafiły środki w ramach PROW i dopłat bezpośrednich.
Badanie obszarów wiejskich – przesłanki rolnictwo Bardzo stabilna jest liczba pracujących w sektorze rolniczym – w okresie 2004 – 2007 praktycznie nie uległa zmianie: na koniec 2007 wyniosła 183 235 osób, spadek do 2004 o 304 osoby. Produktywność rolnictwa, liczona liczbą osób pracujących w rolnictwie na 100 ha uŜytków rolnych, pogorszyła się – z 24,7 w 2004 roku do 25,6 w 2007.
Badanie obszarów wiejskich – przesłanki demografia W województwie małopolskim obserwuje się dodatnie saldo strumienia migracji z miasta na wieś: prawdopodobnie następuje jednocześnie dezurbanizacja jak i postępująca aglomeryzacja. Wskaźnik urbanizacji w ciągu 5 lat zmniejszył się z 49,7% do 49,2%, Wieś jest demograficznie młodsza od miasta – na wsi mieszka 58,1% ludności w wieku przedprodukcyjnym, ale tylko 46,9% ludności w wieku poprodukcyjnym. Dysproporcja ta się pogłębia – liczba osób w wieku poprodukcyjnym wzrosła w miastach o 8,7%, na wsi o 2,6%. Procesy te są tylko częściowo wyhamowywane w sposób administracyjny (tworzenie nowych miast).
Badanie obszarów wiejskich – przesłanki podmioty gospodarcze Następuje stopniowa zmiana lokalizacji podmiotów gospodarczych z miast na wieś. W 2004 roku na wsi zarejestrowanych było 32,2% podmiotów gospodarczych (bez rolników indywidualnych), w roku 2008 juŜ 33,9%.
Badanie obszarów wiejskich – cel
Celem głównym badania jest ocena skuteczności i efektywności interwencji polityki spójności oraz wspólnej polityki rolnej, stosowanych w latach 2004-2008, na rozwój społeczny i gospodarczy na obszarach wiejskich w województwie małopolskim oraz tworzenie podstaw do ich trwałego i wielofunkcyjnego rozwoju. Przez rozwój społeczno-gospodarczy w rozumieniu niniejszego badania rozumie się zagadnienia związane z:
- dostępem do infrastruktury, w tym: urządzenia sieciowe, drogi, internet, telefon;
- dostępem do instytucji zdrowia, kultury, edukacji;
- dostępem do usług rynkowych: handel, naprawy, transport, usługi budowlane itp.;
- poprawą konkurencyjności działalności rolniczej;
- rozwojem okołorolniczej działalności gospodarczej (przetwórstwo rolno-spożywcze, świadczenie usług dla rolnictwa, itp.);
- rozwojem pozarolniczej działalności gospodarczej na terenach wiejskich;
- zwiększeniem podaży miejsc pracy na terenach wiejskich;
- zwiększeniem zamożności mieszkańców obszarów wiejskich;
- ponadprzeciętnym wzrostem dynamiki dochodów gminy
Badanie obszarów wiejskich – zakres przedmiotowy
- Ilościowa i jakościowa analiza zmian w poziomie rozwoju obszarów wiejskich Województwa
Małopolskiego w latach 2004-2008, w sferze społecznej, gospodarczej oraz infrastruktury
warunkującej wielofunkcyjny rozwój tych obszarów; - Ocena wpływu interwencji publicznych realizowanych w ramach polityki spójności na rozwój obszarów wiejskich – w wymiarze społecznym, gospodarczym oraz infrastrukturalnym. Ocena wpływu interwencji publicznych realizowanych w ramach wspólnej polityki rolnej na rozwój obszarów wiejskich – w wymiarze społecznym, gospodarczym oraz infrastrukturalnym.
- Analiza i ocena kierunków zmian w poziomie rozwoju obszarów wiejskich oraz identyfikacja kluczowych czynników determinujących proces tych zmian
- Ocena wpływu interwencji publicznych realizowanych w ramach polityki spójności oraz
wspólnej polityki rolnej na wzrost integracji przestrzennej na obszarach wiejskich – w skali
województwa.
Inne badania prowadzone przez MOPR związane z aktualizacją Strategii Rozwoju WM
Prognoza finansowa dla regionu w perspektywie 2010-2015
Prognoza budżetów jednostek samorządu terytorialnego województwa małopolskiego, oparta na weryfikacji oraz aktualizacji dokumentu pn. „Ramy finansowe Strategii Rozwoju
Województwa Małopolskiego na lata 2007-2013” obejmować będzie:
- zestawienie dochodów i wydatków województwa, w podziale na poszczególne lata,
- ocenę bezpiecznego poziomu zadłużenia,
- ocenę wpływu planowanych inwestycji na przyszłe dochody i wydatki województwa,
- ocenę wpływu przyjętych założeń i przebiegu realizacji budŜetu województwa w latach
2009–2013 na sytuację finansową województwa po roku 2013, - analizę wrażliwości otrzymanych wyników na zmiany wartości wybranych parametrów
Podstawowym wskaźnikiem, na którym oparta będzie ocena zdolności absorpcyjnej jednostek
samorządu terytorialnego będzie relacja wielkości środków niezbędnych dla
współfinansowania projektów wyczerpujących dostępną pulę środków budŜetowych
UE do wyliczonej z prognozy budŜetowej kwoty tzw. potencjału inwestycyjnego, czyli
środków, które jednostki samorządu terytorialnego województwa małopolskiego będą mogły
w analizowanym okresie przeznaczyć na inwestycje bez konieczności ograniczenia zakresu
wykonywanych zadań bieżących.
Andrzej Binda – Małopolskie Obserwatorium Polityki Rozwoju, Rozwój społeczny i gospodarczy obszarów wiejskich w województwie małopolskim, Jastarnia, 1-2 października 2009
Jeśli szukacie na wzór całej pracy magisterskiej to dużego wyboru możecie spodziewać się w serwisie prace magisterskie z prawie wszystkich kierunków: od administracji po zarządzanie zasobami ludzkimi.