Wstęp
Rozdział I.
Prawne i praktyczne podstawy obrotu należnościami
1. Uregulowania Kodeksu Cywilnego
2. Faktoring
2.1. Faktoring niewłaściwy, właściwy i mieszany
2.2. Koszt faktoringu
2.3. Klasyfikacja umów faktoringowych
3. Forfaiting
4. Kompensata zobowiązaniami
Rozdział II.
Metody monitorowania i prognozowania należności przedsiębiorstw
1. Metodyka oceny należności i ustalania okresu inkasa należności
2. Prognozowanie należności
3. Polityka opustów cenowych w przedsiębiorstwie
3.1. Opust „za płatność” i „za ilość”
3.2. Dyskonto sezonowe i opust funkcjonalny
4. Sposoby zabezpieczania należności przedsiębiorstw
5. Windykacja należności przez przedsiębiorstwo
Rozdział III.
Procedury windykacyjne w Przedsiębiorstwie„X”
1. Powstanie i struktura organizacyjna
2. Informacja o należnościach i dłużnikach
3. Prezentacja stosowanych procedurach windykacyjnych
4. Skuteczność procedur windykacyjnych
5. Wnioski
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
Wstęp
Zarządzanie należnościami to kluczowy element finansowego funkcjonowania przedsiębiorstwa, decydujący nie tylko o jego płynności, ale również kondycji finansowej. Szczególnie w przypadku przedsiębiorstw o dużych obrotach, odpowiednie zarządzanie należnościami pozwala na utrzymanie płynności finansowej i zapobieganie kryzysom płynności. Celem niniejszej pracy jest analiza sprawności przedsiębiorstwa „X” w zakresie ściągalności należności.
Rozdział I omówi podstawy prawne i praktyczne obrotu należnościami, skupiając się na uregulowaniach Kodeksu Cywilnego oraz metodach, takich jak faktoring, forfaiting, czy kompensata zobowiązaniami.
Rozdział II będzie poświęcony metodologii monitorowania i prognozowania należności w przedsiębiorstwach, omówi metody oceny należności i ustalania okresu inkasa należności, politykę opustów cenowych, sposoby zabezpieczania należności oraz windykację należności przez przedsiębiorstwo.
Rozdział III analizuje konkretne procedury windykacyjne w przedsiębiorstwie „X”, skupiając się na strukturze organizacyjnej, informacji o należnościach i dłużnikach, stosowanych procedurach windykacyjnych oraz ich skuteczności.
Niniejsza praca ma na celu nie tylko teoretyczną analizę procesów zarządzania należnościami, ale także praktyczną analizę procedur windykacyjnych na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa. Dzięki temu możliwe jest zidentyfikowanie potencjalnych obszarów poprawy i zasugerowanie możliwych rozwiązań, które mogą przyczynić się do poprawy efektywności zarządzania należnościami.
Jeżeli szukacie zaufanego serwisu oferującego pomoc w napisaniu pracy podyplomowej to polecamy serwis: prace podyplomowe pisane przez specjalistów z prawie każdej dziedziny.